Selasa, 13 Oktober 2015

KEKURANGAN NUTRISI

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Kekurangan gizi terjadi ketika seseorang tidak menerima secara cukup nutrisi dari makanan. Hal ini menyebabkan kerusakan pada organ-organ dan fungsi dari tubuh. Kekurangan makanan adalah menjadi penyebab kekurangan gizi di negara-negara miskin dan berkembang.


Namun, di negara maju seperti Barat atau Amerika Syarikat penyebab mungkin menjadi lebih bervariasi. Sebagai contoh, orang-orang dengan diet tinggi kalori kurang  mementingkan vitamin dan mineral juga dianggap kurang gizi. Ini termasuk obesiti dan kelebihan berat badan.

Image result for tanda dan gejala kekurangan nutrisi pada ibu mengandung

Penyebab kekurangan gizi meliputi:
  • Kekurangan makanan: ini umum di kalangan golongan berpendapatan rendah serta mereka yang miskin.
  • Mereka yang mengalami kesulitan untuk makan kerana gigi yang menyakitkan atau punca lain yang menyakitkan mulut. Mereka dengan disfagia atau kesulitan menelan adalah juga berisiko menghadapi kekurangan gizi. Hal ini dapat disebabkan oleh penyumbatan di kerongkong atau mulut atau luka di mulut.
  • Hilangnya nafsu makan. Penyebab umum kehilangan nafsu makan termasuk kanser, tumor, depresif penyakit dan lain penyakit mental, penyakit hati atau ginjal, penyakit kronik dll.
  • Orang-orang dengan pengetahuan yang terbatas tentang gizi cenderung mengikuti diet yang tidak sihat dengan tidak cukup gizi, vitamin dan mineral dan berisiko mengalami kekurangan gizi.
  • Orang tua yang hidup sendirian, orang-orang cacat yang hidup sendirian atau golongan muda yang tinggal sendiri sering mengalami kesulitan untuk memasak makanan sihat yang seimbang untuk diri mereka sendiri dan mungkin berisiko kekurangan gizi.
  • Orang tua (65 tahun ke atas), terutama mereka yang tinggal di pusat perubatan berada pada risiko yang lebih tinggi kekurangan gizi. Orang-orang ini memiliki jangka panjang penyakit yang mempengaruhi selera dan kemampuan untuk menyerap nutrisi dari makanan dan mereka mungkin juga mengalami kesulitan mengurus diri. Selain itu, mungkin ada seiring penyakit mental seperti stress/tekanan yang mempengaruhi nafsu makan dan makanan yang disediakan.
  • Mereka yang berhadapan dengan penyalahgunaan ubat atau ketagihan alkohol kronik.
  • Orang-orang dengan gangguan makan seperti anorexia nervosa mengalami kesulitan mempertahankan gizi yang mencukupi.
  • Orang-orang dengan penyakit pencernaan seperti ulcerative colitis atau penyakit Crohn atau malabsorption sindrom mengalami kesulitan dalam memproses nutrisi dari makanan dan mungkin menderita kekurangan gizi.
  • Orang-orang dengan lemah badan atau sering mual atau muntah.
  • Beberapa ubat cenderung mengubah kemampuan tubuh untuk menyerap dan mengurai nutrisi dan mengakibatkan kekurangan gizi.
  • Permintaan energi dari makanan melebihi jumlah makanan yang diambil. Ini termasuk orang-orang yang telah menderita penyakit serius, atau setelah mengalami prosedur pembedahan. Ini juga termasuk wanita hamil dan anak-anak yang sedang membesar dan keperluan nutrisi untuk bayi belum lahir yang menyebabkan peningkatan permintaan untuk nutrisi dan kalori yang mungkin kurang dalam diet biasa.
  • Di antara anak-anak kurangnya pengetahuan tentang makanan yang mencukupi berbanding orang tua menjadi penyebab kekurangan gizi di seluruh dunia.
  • Bayi prematur berada pada risiko yang lebih tinggi kekurangan gizi.
  • Kanak-kanak kanser hati cacat dari kelahiran (penyakit jantung keturunan), cystic fibrosis dan penyakit jangka panjang besar lainnya pada anak-anak yang menyebabkan kekurangan gizi.
  • Pengabaian anak-anak, anak-anak yatim dan orang-orang yang tinggal di rumah jagaan berada pada risiko kekurangan gizi.
Sumber , BA Hons (Cantab)

Oleh itu, berikhtiarlah semampu yang mungkin untuk memastikan keperluan nutrisi badan kita dan keluarga kita mencukupi, samada dengan pengambilan makanan yang bebas kimia ataupun dengan cara pengambilan supplement semulajadi ke arah hidup yang lebih sihat dan ceria. 

Badan sihat dan cergas memudahkan kita untuk lebih khusyuk beribadah pada Yang Esa. Bahkan menjimatkan kos rawatan ke klinik. 

Salam Ukhuwwah Fillah buat semua. Wassalam. :)
Ieta's 
ID 882012


------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami... Berminat???
 Hubungi kami  ;) 
 Rakan Shaklee Anda 
Marzita binti Zakaria
# ummi Els @ ieta # 
Pengedar Sah Shaklee Malaysia
 COD Temerloh, Mentakab,/ Sg Tekam,Bandar Jengka,Chini & Chini Timur ( hujung minggu )
Shaklee ID [ No : 882012 ]
call/sms/whatsapp/telegram : 017-9040142
email : ietas32@yahoo. com
fb page : Els Aulad House fb : https://www.facebook.com/marzita.zakaria.7

0 ulasan:

Catat Ulasan