Jumaat, 16 Oktober 2015

KEPENTINGAN MINYAK IKAN OMEGA 3 BUAT IBU HAMIL


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Pemakanan yang sihat amatlah dititik beratkan sewaktu proses kehamilan bagi memastikan ibu dan bayi sentiasa sihat dan ceria. Kali ini , In Sya Allah saya akan kupas berkaitan pentingnya minyak ikan kepada ibu hamil.


Sepanjang kehamilan, bakal ibu harus benar-benar menyedari bahawa dirinya adalah penunjang kehidupan janin dalam rahimnya, ertinya pada saat kehamilan ia harus mencukupkan keperluan nutrisi bagi dua orang, dirinya sendiri dan bakal bayi yang akan lahir. Kecukupan keperluan gizi ini pun, dilakukan ibu dalam menghadapi masa-masa perkembangan anak mereka, baik selama hamil dan menyusu. Berbagai kajian tentang keperluan nutrisi semasa kehamilan dan menyusu semakin banyak. Di antaranya adalah pentingnya Omega 3 baik bagi perkembangan janin yang sihat, serta bagi kesihatan ibu.
 



Apa Yang Dimaksud Dengan Omega 3?



Omega 3 termasuk kategori rantai panjang yang merupakan nutrisi penting untuk kesihatan dan perkembangan sel-sel tubuh. Sayangnya, ASID lemak ini tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia sehingga perlu didapati dari makanan sehari-hari atau supplement. Namun, pola makan sehari-hari masyarakat dewasa kini umumnya sangat kekurangan Omega 3.

Pengambilan Omega 3 sangat penting untuk mempertahankan keseimbangan suatu zat seperti hormon yang disebut prostaglandin. Prostaglandin membantu mengatur banyak fungsi fisiologi yang penting termasuk tekanan darah, pembekuan darah, sistem saraf, tindak balas inflamasi dan alergi, fungsi ginjal dan saluran pencernaan, dan hormon lainnya. Tergantung pada jenis ASID lemak dalam makanan, beberapa jenis prostaglandin dapat dikeluarkan dalam jumlah besar, sementara yang lain mungkin tidak dihasilkan sama sekali. Ketidakseimbangan prostaglandin dapat menyebabkan penyakit.

Penelitian menunjukkan bahwa dua jenis lemak Omega 3 yang paling banyak manfaatnya adalah EPA (eicosapentaenoic acid) dan DHA (docosahexaenoic acid). Meskipun EPA dan DHA secara semulajadinya terhasil bersama-sama dan bekerja sama dalam tubuh, kajian menunjukkan bahawa setiap asid lemak tersebut memiliki manfaat unik tersendiri. EPA membantu jantung, sistem kekebalan tubuh, dan tindak balas inflamasi. DHA membantu fungsi otak, mata, dan sistem saraf pusat yang kerana itu penting bagi ibu hamil dan menyusu.





Bagi ibu hamil, omega 3 berfungsi untuk mengurangi kejadian preeklampsia, tekanan setelah melahirkan dan kemungkinan keguguran. Omega 3 juga berfungsi untuk meningkatkan kualiti air susu ibu, tidak seperti air susu mamalia jenis lain, air susu ibu (manusia) mengandung omega 3. Omega 3 berasal dari ikan yang tinggal di daerah dingin seperti tuna,salmon, herring, kod. Namun pengamalan daging ikan sebagai sumber omega 3 untuk ibu hamil tidak dianjurkan karena ada kemungkinan ikan tercemar oleh logam berat yang boleh membahayakan kesihatan ibu dan bayi. Kerana omega 3 penting bagi ibu dan bakal bayi dan tidak dapat dihasilkan oleh tubuh, pengambilan omega 3 tidak dapat dihindari. Sebagai alternatif, para ibu hamil dapat mengamalkan omega 3 dalam bentuk minyak yang sudah melewati proses ekstraksi untuk meningkatkan kemurnian dan menghilangkan pencemaran.


Manfaat Omega 3 untuk ibu hamil dan menyusu:


1. Sebagai pembentukan sistem imun

Dalam buku Omega-3 Oils, A Practical Guide, 1996 karangan Donald Rudin, M.D. dan Clara Felix disebutkan bahawa Omega-3 berperanan penting dalam perkembangan sistem imun, yang terbentuk selama masa kehamilan dan bulan-bulan pertama setelah kelahiran. Jika seorang wanita hamil kurang mengambil Omega 3, anaknya berkemungkinan akan  menderita gangguan fizikal dan mental kerana kurangnya sistem kekebalan tubuh.





2. Sebagai bahan utama dalam perkembangan otak janin

Omega-3 juga memiliki peranan  yang sangat penting pada perkembangan otak janin. Pada tahun 1968, seorang ilmuwan Sweden, Lars Svennerholm menemukan DHA (dari Omega-3)  yang terdapat dalam otak merupakan  penyusun sel otak. Dia juga menyimpulkan bahwa perkembangan sel otak janin sangat tergantung pada jumlah Omega-3  yang berasal dari ibunya, kerana janin belum dapat mengubah asid lemak  dalam tubuhnya sendiri.



3. Mencegah kelahiran pra matang.

Sebuah kumpulan yang dipimpin oleh Berthold Koletzko, M.D., Rumah Sakit Kanak-kanak Dr. Von Hauner, Universiti Munich menyatakan bahawa wanita hamil dan menyusu harus mengambil  setidaknya 200 mg DHA per hari. Mereka menjumpai wanita dengan pengambilan  Omega-3 DHA lebih tinggi memiliki kehamilan lebih sihat, dengan berat bayi lahir yang lebih tinggi dan kehamilan pramatang  yang kurang. Pengambilan  DHA juga dihubungkan dengan peningkatan kecerdasan anak dan perkembangan mata.





4. Berperanan  dalam kecerdasan visual dan kognitif bayi

University of Western Australia membuat penelitian  98 wanita hamil yang mengamalkan  4 gram supplement  Omega-3  dari ikan atau 4 gram olive oil (minyak zaitun)sehari selama 20 minggu masa kehamilan hingga bayi lahir. Setelah anak yang lahir berusia 2 tahun, dilakukan ujian  untuk menilai pertumbuhan bayi. Anak-anak yang ibunya mengamalkan supplement  Omega-3 memiliki nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan, kemampuan berbicara, lamanya waktu berbicara, serta jumlah kosa kata yang mereka miliki dibandingkan dengan anak yang ibunya mengonsumsi Olive Oil. Profesor Susan Prescott  yang memimpin penelitian tersebut menyebutkan supplement Omega-3 yang diamalkan terus menerus selama kehamilan tidak saja selamat, tapi juga sangat diperlukan bagi bayi dan ibu di kemudian hari.





5. Dos  Omega 3 Yang Diperlukan

Pengambilan Omega 3 oleh ibu hamil telah dircadangkan oleh United States Food and Drug Administration dan National Institute of Healthy iaitu, dalam satu hari, Ibu hamil memerlukan sekitar 300 mg omega 3. Pengambilan  Omega 3 sangat penting pada trimester ketiga kehamilan kerana pada fasa inilah ibu menyalurkan  Omega 3 kepada bayi dalam kandungan.



Sedangkan menurut ISSFAL (International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids) menganjurkan  pengambilan  Omega-3 bagi beberapa golongan usia, seperti berikut ini:



Bayi (1-18 bulan):

Berat badan 0 – 6,8 kg: 70 mg EPA + DHA/kg berat badan



Kanak-kanak (1,5-15 tahun):

33 mg EPA + DHA/kg berat badan.



Dewasa (15-115 tahun):

500 mg EPA + DHA (Dengan minimal 220 mg EPA dan 220 mg DHA).



Wanita hamil dan menyusu:

300 mg DHA setiap hari.


Sekian untuk entri kali ini.
Syukran kerana sudi singgah ke " El's Aulad House"... :)
Salam Ukhuwwah Fillah...
Ieta ;)
SID 882012

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya :
 Rakan Shaklee Anda :
Marzita binti Zakaria
# ummi Els @ ieta #
 Pengedar Sah Shaklee Malaysia 
 COD Temerloh, Mentakab,/ 
Sg Tekam,Bandar Jengka,Chini & Chini Timur ( hujung minggu )
Shaklee ID [ No : 882012 ]
call/sms/whatsapp/telegram : 017-9040142
email : ietas32@yahoo. com
fb page : Els Aulad House
 fb : https://www.facebook.com/marzita.zakaria.7

1 ulasan:

  1. Seperti kata artikel Pengambilan Omega 3 sangat penting pada trimester ketiga kehamilan kerana pada fasa inilah ibu menyalurkan Omega 3 kepada bayi dalam kandungan.Baru2 ini beredar vitamin dha untuk anak yang cocok nantinya dikonsumsi oleh anak mulai usia 0 tahun.Namanya Tara Kid

    BalasPadam