Khamis, 15 Oktober 2015

10 MAKANAN YANG MENGANDUNGI OMEGA 3

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته 
dan 
Salam Sejahtera



Untuk meningkatkan kecerdasan otak anda memerlukan nutrisi bagi otak seperti lemak omega-3. Orang memang biasa mengetahui bahawa omega-3 bermanfaat untuk mencerdaskan otak, tapi sebenarnya manfaat omega-3 tidak berhenti sampai di situ saja. Penelitian telah menunjukkan bahwa lemak omega-3 dapat membantu mengurangi risiko penyakit jantung dengan mengurangi risiko detak jantung yang tidak normal, sehingga dapat memperkecil risiko kematian mendadak akibat serangan jantung. Fungsi lain dari omega-3 iaitu mampu memperlambat pertumbuhan plak di arteri dan menurunkan kadar kolesterol jahat atau LDL dalam darah.

 

10 makanan yang mengandungi  Omega-3



1. Ikan salmon. 
Ikan salmon masuk dalam daftar makanan yang dapat meningkatkan kecerdasan otak kerana mengandung tinggi asam lemak omega-3. Ikan yang satu ini memang terkenal kerana dipercayai dapat meningkatkan kecerdasan otak, terutama bagi anak-anak. Satu potong ikan salmon mengandung sekitar 1.700 mg ini merupakan yang terbanyak dari semua jenis ikan yang dapat diketahui manusia.  
Image result for ikan salmon
 
2. Telur. 
Selain dari ikan salmon, Omega 3 juga boleh didapati dari telur. Berbeza dengan ikan salmon yang memiliki harga cukup mahal, telur lebih murah dan pastinya mudah didapati. 1 butir telur mengandungi sekitar 60-150 mg omega-3, jumlah ini sebenarnya relatif sedikit akan tetapi boleh anda jadikan sebagai tambahan sumber omega-3 yang murah. Lebih lengkap anda boleh mengambil 7 biji  telur bagi kesihatan.
Image result for telur
3. Jenis kacang-kacangan. 
Beberapa jenis kacang seperti Almond, walnut, kacang mete dan gajus merupakan sumber yang sangat baik dari Omega-3. Bahkan, ¼ mangkuk kacang walnut mengandung 2,3 gram omega-3, jumlah tersebut akan memenuhi sekitar 91% dari keperluan omega-3 harian anda.
Image result for sumber kekacang omega 3
4. Ikan sardin. 
Omega-3 dapat ditemukan dari jenis ikan yang berminyak seperti ikan salmon dan juga sardin. Meskipun kandungan omega-3 dalam ikan sardin tidak sebanyak yang dimiliki ikan salmon, tetapi ikan sardin juga merupakan sumber vitamin D. Jadi satu ikan sardin bisa memberikan manfaat yang berganda bagi anda.
Image result for ikan sardin omega 3



5. Ikan tuna. 
Selain mengandungi lemak omega-3, ikan tuna juga merupakan sumber protein berkualiti tinggi yang akan membantu anda merasa kenyang lebih lama sekaligus membantu pembentukan otot. Pastikan anda mendapatkan ikan tuna yang sihat kerana banyak dari jenis ikan yang sudah tercemar oleh bahan kimia.
 
 Image result for ikan tuna omega 3
6. Sayur bayam.
Sayur yang satu ini memang sudah diketahui ramai mengandungi banyak nutrisi penting yang diperlukan manusia. Bayam mengandungi aneka mineral penting seperti zat besi, kalium, dan ditambah dengan protein dan serat untuk keseimbangan tubuh secara keseluruhan. Tidak banyak orang yang tahu bahawa sayur berdaun hijau ini juga mengandungi Omega-3 walaupun bukan dalam jumlah yang besar.
Image result for bayam hijau sumber omega 3
7. Minyak Krill. 
Krill adalah sejenis udang kecil yang ditemukan di hampir semua lautan, dan yang paling melimpah adalah lautan antartika. Minyak Krill diperkaya dengan omega-3 dan antioksidan 48 kali lebih tinggi dari minyak ikan. Minyak Krill diketahui juga mengandung astaxanthin, flavonoid yang merupakan jenis antioksidan kuat.
Image result for minyak krill sumber omega 3
8.  Minyak zaitun. 
Minyak zaitun mengandung Asid linoleik yang merupakan  salah satu dari dua keluarga asam lemak esensial. Asid linoleik mengandung Omega 6 dan Omega 3 yang bermanfaat membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular seperti jantung dan stroke.
 Image result for minyak zaitun sumber omega 3
9. Daging Lembu. 
Daging lembu boleh menjadi pilihan yang baik bagi anda untuk mendapatkan omega-3. Lembu yang diberi makan rumput memiliki kualiti gizi lebih baik termasuk kandungan lemak Omega-3 lebih tinggi jika dibandingkan lembu yang diberi makan selain rumput.

Image result for lembu sumber omega 3
10. Susu kambing dan lembu. 
Lembu dan kambing yang diberi makan rumput tidak diberi campuran makanan lain memiliki kandungan lemak omega-3 lebih tinggi. Ini juga boleh menjadi pilihan bagi anda yang ingin mengamalkan pengambilan daging lembu tanpa perlu bimbang kolesterol anda akan naik.
Image result for susu lembu dan kambing sumber omega 3
Terpulang atas cara dan usaha masing-masing untuk memastikan keperluan Omega 3 yang diperlukan oleh tubuh mencukupi dalam diet seharian kita. Bagi mereka yang hidupnya sentiasa sibuk dan tidak mampu untuk memastikan Omega 3 dalam diet seharian boleh mencuba mengamalkan Omega Guard Shaklee yang nyata berbeza dari lain-lain Omega di pasaran. 
Mari kita lihat serba sedikit perbandingan Omega Guard Shaklee berbanding produk minyak ikan yang lain dipasaran:


 Apakah kandungan penting Omega Guard Shaklee?


Sekian dulu entri saya kali ini. Syukran sudi hadir ke El's Aulad House , Joooommm grab sekarang untuk kesihatan yang lebih baik. :)

elsauladhouse.blogspot.com

Salam Ukhuwwah Fillah,
Ieta :)
SID 882012

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami... Berminat??? Hubungi kami : ;) 
 Rakan Shaklee Anda 
Marzita binti Zakaria
# ummi Els @ ieta # 
Pengedar Sah Shaklee Malaysia 
 COD Temerloh, Mentakab,/ 
Sg Tekam,Bandar Jengka,Chini & Chini Timur ( hujung minggu )
Shaklee ID [ No : 882012 ]
call/sms/whatsapp/telegram : 017-9040142
email : ietas32@yahoo. com
fb page : Els Aulad House fb : https://www.facebook.com/marzita.zakaria.7

0 ulasan:

Catat Ulasan